Διερεύνηση της Γλωσσικής Επάρκειας παιδιού προσχολικής ηλικίας με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: Μία μελέτη περίπτωσης


Δημοσιευμένα: Μαρ 6, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος γλωσσική επάρκεια
ΑΝΘΗ ΜΑΝΕΤΑ
ΓΑΡΥΦΑΛΙΑ ΧΑΡΙΤΑΚΗ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Περίληψη

Αν και η ανάπτυξη της επικοινωνίας στα παιδιά με Διαταραχές Δυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.) ακολουθεί σε γενικές γραμμές την ίδια πορεία με την ανάπτυξη των τυπικώς αναπτυσσόμενων παιδιών, ωστόσο παρεμποδίζεται ποικιλοτρόπως σε διαφορετικά αναπτυξιακά στάδια επηρεαζόμενη από τη νοητική ικανότητα των παιδιών και το βαθμό της διαταραχής. Κατά συνέπεια, η αναπτυξιακή πορεία των επικοινωνιακών δεξιοτήτων στα παιδιά με Δ.Α.Φ. διαφοροποιείται σε σχέση με την αναμενόμενη πορείαανάπτυξης.  Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει το επίπεδο των γλωσσικών δεξιοτήτων παιδιού προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ. Για τις ανάγκες διερεύνησης του παραπάνω σκοπού χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική προσέγγιση. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση του παιδιού μέσω της χορήγησης γλωσσικών δοκιμασιών ο σχεδιασμός των οποίων βασίζεται στην υφιστάμενη διεθνή έρευνα. Ακόμα, χρησιμοποιήθηκε η μη-δομημένη παρατήρηση για την καταγραφή των δυσκολιών του μαθητή κατά την ολοκλήρωση των δοκιμασιών, την ενδεχόμενη ύπαρξη στρατηγικών αποφυγής αλλά και του χρόνου ολοκλήρωσης των δραστηριοτήτων.  Τέλος, πραγματοποιήθηκε δομημένη συνέντευξη σε έναν από τους γονείς του παιδιού προκειμένου να καταγραφούν τα προσωπικά χαρακτηριστικά του παιδιού και να σκιαγραφηθεί πλήρως η υπό μελέτη περίπτωση. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ποιοτική ανάλυση των δεδομένων καταδεικνύουν την ύπαρξη σημαντικών δυσκολιών στον γλωσσικό τομέα. Πιο συγκεκριμένα, περιοχές ιδιαίτερης δυσκολίας αποτέλεσαν οι δοκιμασίες συσχετισμού και προφορικής ανταπόκρισης. Ωστόσο, το επίπεδο των επιδόσεων σε δοκιμασίες λεξιλογίου με τη χρήση εικόνων ήταν σημαντικά βελτιωμένο. Τα ευρήματα της έρευνας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα γλωσσολογικά στοιχεία του λόγου (φωνολογικό-μορφολογικό-σημασιολογικό) παιδιών με Δ.Α.Φ. υπολείπονται σημαντικά της αναμενόμενης αναπτυξιακής πορείας. Επίσης, θα πρέπει να υπογραμμιστεί και η σημασία της χρήσης εικόνας καθώς οι δραστηριότητες που περιείχαν εικόνα ήταν οι μοναδικές στις οποίες το επίπεδο των επιδόσεων του παιδιού ήταν σημαντικά καλύτερο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
ΑΝΘΗ ΜΑΝΕΤΑ
Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας
ΓΑΡΥΦΑΛΙΑ ΧΑΡΙΤΑΚΗ

Διδάκτορας Ειδικής Αγωγής Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Επίκουρος Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α.