Τα μουσεία στη ψηφιακή εποχή: Ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας στη μουσειακή μάθηση


Δημοσιευμένα: Μαΐ 6, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
μουσεία μάθηση ψηφιακή τεχνολογία ποιοτική έρευνα
Ευγενία-Ξένια Βαφειάδου
Περίληψη

Στις μέρες μας τα μουσεία προσπαθούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός κόσμου o οποίος γίνεται όλο και πιο ψηφιακός. Για το λόγο αυτό επενδύουν σε νέες τεχνολογίες εντάσσοντάς τες στο μουσειακό περιβάλλον. Απώτερος στόχος είναι να ενισχυθεί η εμπερία του επισκέπτη τόσο μέσα στο μουσείο όσο και έξω από τον καθεαυτό φυσικό του χώρο χρησιμοποιώντας το ίντερνετ και τα πολυμέσα για να ενεργοποιήσει τον επισκέπτη σχετικά με τις συλλογές και τις δραστηριότητες του μουσείου. Τα δεδομένα αντλήθηκαν από δύο μουσεία στην Ελλάδα όπου εφαρμόσθηκε μη συμμετοχική παρατήρηση σε επισκέψεις και εκπαιδευτικά προγράμματα που γινόταν χρήση ψηφιακών μέσων. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με το προσωπικό του μουσείου. Μουσειοπαιδαγωγοί, διευκολυντές και γενικότερα άτομα από το προσωπικό του μουσείου που η ενασχόληση τους αφορά τη μάθηση στο πλαίσιο του μουσείου με βοήθησαν στο να συνθέσω την εικόνα του φαινομένου αυτού – δηλαδή της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για να επιτευχθούν οι εκπαιδευτικοί στόχοι του μουσείου. Τα δεδομένα δείχνουν ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ψηφιακών μέσων καθώς και η στάση του προσωπικού του μουσείου όσο και του ίδιου του επισκέπτη επηρεάζει στο κατά πόσο η χρήση των ψηφιακών μέσων θα οδηγήσει σε θετικά μαθησιακά αποτελέσματα. Παρ’όλα αυτά, το προσωπικό των μουσείων αναγνωρίζει την εκπαιδευτική αξία της ψηφιακής τεχνολογίας και πιστεύει ότι υπάρχουν ακόμα μεγαλύτερες προοπτικές στη χρήση τους. Καταληκτικά, αυτή η έρευνα δείχνει ότι το φαινόμενο της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς στο μουσείο παραμένει ανοιχτό πρόβλημα και χρήζει περαιτέρω έρευνας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ευγενία-Ξένια Βαφειάδου

MSc Education- University of Oxford