Η χρυσή προτομή του Σεπτίμιου Σεβήρου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής. Η τρισδιάστατη ψηφιακή αποτύπωσή της και οι προβληματισμοί που προέκυψαν
Περίληψη
Η χρυσή προτομή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Σεπτίμου Σεβήρου (193-211 μ.Χ.) από την Πλωτινόπολη Διδυμοτείχου αποτελεί εμβληματικό έκθεμα του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κομοτηνής και ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ευρήματα του είδους του παγκοσμίως. Η παρούσα επιτοίχια ανάρτηση παρουσιάζει τις δύο μεθόδους τρισδιάστατης ψηφιακής αποτύπωσης που εφαρμόστηκαν στο αντικείμενο κατά το 2019 (στα πλαίσια σύμβασης της ΕΦΑ Ροδόπης - ΑΔΑ: 78ΨΩ4653Π4-3E6- με τον κ. Νικόλαο Παντελαίο), προκειμένου να δημιουργηθεί μελλοντικά αντίγραφό του προς έκθεση.
Οι μέθοδοι αυτοί είναι: 1) Η ψηφιακή σάρωση με laser Handyscan [1,2], όπου η αποτύπωση του όγκου γίνεται με τη πρόσπτωση ακτίνων laser, σε επιλεγμένες συχνότητες, σε διασταύρωση και η αντιγραφή της αντανάκλασής της από στερεοσκοπικές κάμερες, 2) η σάρωση με δομημένο φωτισμό Imetric όπου η αποτύπωση του όγκου γίνεται με τη πρόσπτωση λευκού φωτός χαμηλής συχνότητας, σε κάθετες λεπτές γραμμές, με εναλλαγή χρονικού μοτίβου, λευκού – μαύρου [3,4]. Στην περίπτωση της ψηφιακής σάρωσης με laser, η αντανάκλαση της φωτεινής πηγής στην επιφάνεια του χρυσού αντικειμένου απαιτούσε ειδική επικάλυψη της προτομής, μια επεμβατική μέθοδος που απορρίφθηκε, και η αναζήτηση μιας μη επεμβατικής μεθόδου οδήγησε στην επιλογή της σάρωσης με δομημένο φωτισμό. Η ιδιαιτερότητα της τεχνολογίας κατασκευής της χρυσής προτομής αποτέλεσε πρόκληση ως προς την αντιμετώπισή της, σύμφωνα με τα σύγχρονα ζητήματα της δεοντολογίας της Συντήρησης.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Proceedings of the Conference