Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης Σύγχρονης και Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης: Τριετής εφαρμογή


Δημοσιευμένα: Νοε 10, 2013
Λέξεις-κλειδιά:
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης Θρησκευτικά
Αλέξανδρος Γκίκας
Περίληψη

Σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει η τάση αξιοποίησης της Εκπαίδευσης από Απόσταση (Τηλεκπαίδευσης), παράλληλα με τη συμβατική-παραδοσιακή, παρέχοντας επιπρόσθετο υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό, διδακτική στήριξη, προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων κλπ,  για την κάλυψη αναγκών της τυπικής σχολικής εκπαίδευσης.  Στην παρούσα εργασία θα παρουσιάσουμε την τριετή αποτίμηση της δημιουργίας, διαχείρισης και πορείας μιας Εικονικής Ψηφιακής Τάξης, ως συμπλήρωμα της παραδοσιακής τάξης του σχολείου, με τη χρήση των τεχνικών ψηφιακής μάθησης της Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης. Με το εγχείρημα αυτό αξιοποιήθηκαν οι  Η/Υ των μαθητών του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου Προαστίου Καρδίτσας, για  την υποστήριξη του μαθήματος των Θρησκευτικών τόσο εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όσο και από απόσταση.  Στόχος, ήταν μια εναλλακτική προσέγγιση στη διδακτική  αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. μέσα από τη δημιουργία νέων μαθησιακών περιβαλλόντων (Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης) που μπορούν να συνεισφέρουν στη διαδικασία της ψηφιακής αλλαγής στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Αγορογιάννης Α. Ζάχαρης Ζ. Γούδος Σ. (2008). Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση: Η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και μελέτες περιπτώσεων αξιοποίησής τους στο Α.Π.Θ. στο
Παναγιώτης Αναστασιάδης (Επιμ.) Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Δια βίου Μάθησης και της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, σ.σ. 133-179. Αθήνα, Gutenberg.
Αναστασιάδης Π. (2005). Νέες Τεχνολογίες και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην υπηρεσία της Διά Βίου Μάθησης: Προς μια νέα Κοινωνική Συμφωνία για την άρση του Ψηφιακού Δυϊσμού, στο Α.
Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πάτρα 11-13 Νοεμβρίου 2005.
Αναστασίου Α., Ανδρούτσου Δ., Γεωργάλας Π. (2010). Η αξιοποίηση του Web 2.0 για τη συμπληρωματική εξ αποστάσεως ηλεκτρονική εξάσκηση της αγγλικής γλώσσας στο δημοτικό σχολείο, στο Τζιμογιάννης Α. (επιμ.): Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΤΠΕ, Κόρινθος, Σεπτέμβριος 2010. Ανακτήθηκε 29-5-2013 από URL: http://www.etpe.gr/extras/download.php?type=proceed&id=1619.
Βρύζας, Κ. & Τσιτουρίδου, Μ. (2005). Πληροφορική Κουλτούρα και Εκπαίδευση. Πρακτικά 3ου Συνεδρίου Διδακτικής της Πληροφορικής. Κόρινθος.
Collis, B. (1996). Tele-Learning a digital world: The future of distance learning. London: International Thompson Computer Press.
Γκίκας Α., Βιβίτσου Μ., Κονετάς Δ., Κωτούλας Β., (2009). Sch.I.P.: Μια διασχολική συνεργασία οδηγός για τη μετάβαση σε ένα εναλλακτικό, δημοκρατικό Σχολείο. Πρακτικά του 6ου Συνεδρίου της ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ, Σχολείο 2.0, Πειραιάς 2009, σσ. 381-397.
Γκίκας Α. (2010). Η Ψηφιακή Τάξη του Γυμνασίου Προαστίου – Μια περίπτωση ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ημαθίας, Ψηφιακές και Διαδικτυακές εφαρμογές στην εκπαίδευση, σ.σ. 1631-1640 Νάουσα 2010. Ανακτήθηκε 29-5-2013 από URL: http://www.ekped.gr/praktika10/web.htm.
Γκίκας Α. (2010α), Ψηφιακή Τάξη – Μια περίπτωση αξιοποίησης των μαθητικών Η/Υ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, i-teacher.gr, τ.2 Ιανουάριος 2011 σ.σ. 102-116. Ανακτήθηκε 31-5-2013 από URL: http://www.i-teacher.gr/files/2o_teyxos_i_teacher_1_2011.pdf .
Jonassen, D.H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology: Research & Development.
Καμπουράκης Γ. Λουκής Ε. (2006). e-λεκτρονική μάθηση. Αθήνα. Κλειδάριθμος.
Καραγιαννίδης Χ. (2009). Αξιοποίηση των Διαδικτυακών Περιβαλλόντων Μάθησης. Το Περιβάλλον η-Τάξη. Πρακτικά του 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. ΕΤΠΕ Βόλος, 24-26 Απριλίου 2009.Ανακτήθηκε 28-5-2013 από URL: http://www.etpe.gr/files/proceedings/24/1245061561_%C1%EE%E9%EF%F0%EF%DF%E7%F3%E7%20%F4%F9%ED%20%C4%E9%E1%E4%E9%EA%F4%F5%E1%EA%FE%ED%20%D0%E5%F1%E9%E2%E1%EB%EB%FC%ED%F4%F9%ED%20%CC%DC%E8%E7%F3%E7%F2.pdf .
Κόκκος Α. Λιοναράκης Α. Ματραλής Χ. Παναγιωτακόπουλος Χ (1998), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες, τόμος Γ΄. Πάτρα, ΕΑΠ.
Κόκκος Α. (2005). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Ανιχνεύοντας το πεδίο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόμης Ι. Β. (1998). Οι νέες τεχνολογίες στη Διδακτική και τη Μαθησιακή Διαδικασία. Εισήγηση στην 1η Πανηπειρωτική Ημερίδα Πληροφορική και Εκπαίδευση, Ιωάννινα 15 Μαΐου 1998. Ανακτήθηκε 31-5-2013 από URL: http://www.etpe.gr/extras/download.php?type=proceed&id=262.
Linard M. (1995). Des machines et des homes, apprendre avec les nouvelles technologies. Editions Universitaires.
Ματσαγγούρας Η. (2004). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση, Αθήνα, Γρηγόρης.
Ματσαγγούρας Η. (2006). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μητροπούλου Β. & Γκίκας Α. (2012). Χρήση της Τηλεδιάσκεψης στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση για την Πρακτική άσκηση φοιτητών της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών. Εισήγηση στο 9ο Συνέδριο της ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ, Η εκπαίδευση στην εποχή των Τ.Π.Ε. Αθήνα 20-21 Οκτωβρίου 2012.
Παγγέ, Τ. (2004). Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση. Ηπειρωτικά Γράμματα, έτος Γ΄, τ.5, σσ. 85-92.
Παπαδημητρίου Σ., Λαμπροπούλου Ν., Καμπύλης Π., Μηνάογλου Ν.,
Βιβίτσου Μ., Κονετάς Δ., Παρασκευά Μ., Οικονομάκος Η., Γκίκας Α. (2007). Πολλαπλή Χρήση της Τηλεδιάσκεψης στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση των Ελλήνων Εκπαιδευτικών μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοιχτής & εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης Μορφές Δημοκρατίας στην Εκπαίδευση: Ανοικτή Πρόσβαση στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα 23 – 25 Νοεμβρίου 2007, τόμος Α. σσ.521-530.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.