Οικονομική Αξιολόγηση της Πολιτικής των Συγχωνεύσεων των Δημοτικών Σχολείων: Η περίπτωση της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών


Δημοσιευμένα: May 11, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
συγχωνεύσεις δημοτικών σχολείων εκπαιδευτική πολιτική οικονομική αξιολόγηση κόστος ανά μαθητή
Μαγδαληνή Ζάχρου
Περίληψη
Αντικείμενο της έρευνας αποτελεί η οικονομική αξιολόγηση της πολιτικής των συγχωνεύσεων στην περίπτωση των δημοτικών σχολείων της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών. Για την διεξαγωγή της αξιοποιήθηκαν απολογιστικά οικονομικά δεδομένα από τους κρατικούς φορείς χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων και δεδομένα ιδιωτικών δαπανών των νοικοκυριών μέσω ερωτηματολογίων. Κριτήριο για την αξιολόγηση της πολιτικής αποτελεί  η σύγκριση του μέσου ετήσιου δημόσιου και ιδιωτικού κόστους ανά μαθητή πριν και μετά από τις συγχωνεύσεις. Από την εμπειρική ανάλυση προέκυψε ότι λόγω της πολιτικής των συγχωνεύσεων οι σχολικές μονάδες μειώθηκαν, το μέσο μέγεθός τους αυξήθηκε, ο αριθμός των εκπαιδευτικών περιορίστηκε αλλά βελτιώθηκε η αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο. Όσον αφορά το ετήσιο δημόσιο κόστος ανά μαθητή μειώθηκε σημαντικά, ενώ το μέσο ετήσιο ιδιωτικό κόστος αυξήθηκε χωρίς να επηρεάσει σημαντικά τα νοικοκυριά. Συνάγεται, επομένως, από οικονομικής πλευράς το συμπέρασμα ότι η πολιτική των συγχωνεύσεων των σχολικών μονάδων ήταν επωφελής για το ελληνικό δημόσιο χωρίς να επιβαρυνθούν ουσιαστικά τα νοικοκυριά
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαγδαληνή Ζάχρου

Εκπαιδευτικός Π.Ε., MSc Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Αναφορές
ΟΟΣΑ. (2011) Καλύτερες Επιδόσεις και Επιτυχείς Μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση, Συστάσεις για την Εκπαιδευτική Πολιτική στην Ελλάδα. Διαθέσιμο στο διαδίκτυο: http://www.oecd.org/greece/
Τσαμαδιάς, Κ. (2014) Οικονομική & Κοινωνική Αξιολόγηση των Επενδύσεων στην Εκπαίδευση & τη Δια Βίου Μάθηση. Πανεπιστημιακές Σημειώσεις. Αθήνα: Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999) Οικονομική της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
OECD (2014). Education at a glance 2014: Highlights. OECD Publishing. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://dx.doi.org/10.1787/eag_highlights-2014-en
Psacharopoulos, G., Tan, J. & Jimenez, E. (1986) The financing of education in Latin America: Issues and lines of action (Report No. EDT32). Washington: World Bank, Education and Training Department.
Tsang, M. (1997) Cost Analysis for Improved Educational Policymaking and Evaluation. Educational Evaluation and Policy Analysis, 19 (4), pp. 318-324. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: www.jstor.org/stable/1164446.
Tsang, M. (1988) Cost Analysis for Educational Policymaking: A Review of Cost Studies in Education in Developing Countries. In: Elchanan, C. & Geraint, J. Recent Developments in the Economics of Education, pp.181-230, England: Edward Elgar Publishing Limited
Windham, D. (1986) Internal efficiency and the African school (Report No. EDT47). Washington: World Bank, Education and Training Department.
Υπουργείο Παιδείας. (2011a) Παιδαγωγική η λογική για τις συγχωνεύσεις Σχολείων. Δελτίο Τύπου. Αθήνα. 14/01/201
Υπουργείο Παιδείας. (2011b) Συγχώνευση Δημοτικών Σχολείων. ΑΔΑ: 4ΑΣΟ99ΝΦ., 23-6-2011, Ανακτήθηκε από: www. diavgeia.gov.gr
Υπουργείο Παιδείας. (2011c) Υποβιβασμός, Συγχώνευση και Κατάργηση Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων. ΑΔΑ: 4ΑΣΟ9-ΝΑΝ. 24-6-2011. Ανακτήθηκε από: www. diavgeia.gov.gr
ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή). http://www.statistics.com